close
تبلیغات در اینترنت
مقاله هرمونیک نزد اندیشمندان مسلمان و غرب

گیــــلان تــایــپ

    مقاله هرمونیک نزد اندیشمندان مسلمان و غرب   متن شناسی مسلمانان با اشاره ای کوتاه و تطبیقی به هرمنوتیک ابتدا دو اصطلاح را معنی می کنیم؛ 1- علم اصول: قواعدی که برای فهم مقصود دینی به ماه کمک می کنند. 2- هرمنوتیک (HERMENOTIC): از فعل یونانی (HERMENEUEIN) به معنای تفسیر اطلاق می شود که به امکان فهم و راههای آن می پردازد. انسان ها در مواردی چیزی را نشانه چیز دیگری می دانند؛ مثلاً دود را نشانه آتش می دانند. این نشانه گذاری ها دلالت نام دارد. زبان شناسان مسلمان، دلالت را به عقلی، طبعی…

مقاله هرمونیک نزد اندیشمندان مسلمان و غرب

 

 

مقاله هرمونیک نزد اندیشمندان مسلمان و غرب

 

متن شناسی مسلمانان با اشاره ای کوتاه و تطبیقی به هرمنوتیک
ابتدا دو اصطلاح را معنی می کنیم؛ 1- علم اصول: قواعدی که برای فهم مقصود دینی به ماه کمک می کنند. 2- هرمنوتیک (HERMENOTIC): از فعل یونانی (HERMENEUEIN) به معنای تفسیر اطلاق می شود که به امکان فهم و راههای آن می پردازد.
انسان ها در مواردی چیزی را نشانه چیز دیگری می دانند؛ مثلاً دود را نشانه آتش می دانند. این نشانه گذاری ها دلالت نام دارد. زبان شناسان مسلمان، دلالت را به عقلی، طبعی و وضعی تقسیم می کنند  و دلالت دود بر آتش را عقلی، دلالت، «آخ» بر درد را طبعی و دلالت چراغ قرمز بر توقف را هم قراردادی و وضعی می دانند. دلالت قراردادی به این معنی است که وقتی گروهی قرار می گذارند که چراغ قرمز بر لزوم توقف دلالت کند، از آن پس چراغ قرمز، نشانه لزوم توقف خواهد بود؛ به چنین قراردادی وضع می گویند. لفظ هم که این گونه بر معنی دلالت می کند نوعی وضع است؛ یعنی انسان ها قرار گذاشته اند تا لفظ نور بر آن معنی خاص دلالت کند.
بنابراین، زمانی می توان معنی آن لفظ را فهمید که از آن قرارداد مطلع بود. این قرارداد ها گاهی به شکل رسمی است، مثلاً فرهنگستان قرار می گذارد که از این پس به چنین موجود فضایی«چرخ بال» گفته شود (وضع تعیینی) و گاه هم قرارداد ها به شکل غیر رسمی بوده و عرف طی مدت زمانی با بکارگیری لفظ معنی را استعمال می کند (تعینی). برای فهم این قرارداد ها راههایی ارائه شده است، یکی از این راهها آن است که وقتی اهل زبان لفظ را می شنوند معنایی که زودتر به ذهن می آید می گویند، پس طبق قرارداد عرف لفظ برای آن معنی، معنای لفظ است؛ مثلاً وقتی می توان به موجود دو پای این چنینی انسان گفت؛ همینطور وقتی به موجودی که معمولاً چهار دست و پا راه می رود نمی توان انسان گفت، این نشان می دهد که لفظ انسان برای آن موجودات وضع شده است. البته لغت دانان نیز با کمی مناقشه به شناخت قرارداد های عرفی کمک شایانی می کنند.

 

بقیه مقاله در ادامه مطلب ....

 




عضویت شما در کمتر از 30 ثانیه


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
مطلب در موضوعات بانک مقاله و آموزش نکات ورد، word، آفیس ،

پشتیبانی آنلاین

8:29
nazbano - 1393/6/27

سلام عزیزم سایت همگردی رو ببین کلی اتفاق و جای خوب میتونی توش پیدا کنی

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی