close
تبلیغات در اینترنت
دانلود مقاله عوامل شکل‌دهنده شهرهای اسلامی – تاریخی مسلمانان

گیــــلان تــایــپ

عوامل شکل‌دهنده شهرهای اسلامی – تاریخی مسلمانان مقدمه اگرچه ماکس وبر، جامعه شناس آلمانی (۱۹۲۰-۱۸۶۴ م)، را نمی‌توان به عنوان نخستین محقق غربی به حساب آورد که شهرهای آسیایی و خاورمیانه را مورد مطالعه قرار داده است، اما روش رویارویی او، برای شرق شناسان چارچوبی را در مطالعه…

دانلود مقاله عوامل شکل‌دهنده شهرهای اسلامی – تاریخی مسلمانان

عوامل شکل‌دهنده شهرهای اسلامی تاریخی مسلمانان

مقدمه

اگرچه ماکس وبر، جامعه شناس آلمانی (۱۹۲۰-۱۸۶۴ م)، را نمی‌توان به عنوان نخستین محقق غربی به حساب آورد که شهرهای آسیایی و خاورمیانه را مورد مطالعه قرار داده است، اما روش رویارویی او، برای شرق شناسان چارچوبی را در مطالعه شهرهای اسلامی و شکل‌گیری مفهوم شهر اسلامی به وجود آورد.

وبر به عنوان جامعه شناسِ پیشگام، بیشتر با چنین پرسش‌هایی مواجه بود: چرا جوامع غربی واجد چنین ساختاری هستند؟ و چرا اروپا واجد چنین قدرت بزرگی است و آسیا در حال افول است؟ چه نیروها و تأثیراتی در این زمینه مؤثر بوده و هنوز هم در حالی تأثیرگذاری است؟ (1999 Goddard,) این پرسش‌ها عملاً شیوه برخورد با مسئله را در رویکرد مقایسه‌ای جستجو می‌کند؟ چارچوبی که شرق شناسان برای بررسی شهرهای اسلامی در نظر گرفتند. با توجه به چارچوب تعریف شده ماکس وبر، شرق شناسان فرانسوی با بررسی شهرهای شمال آفریقا مدلی عام و بی زمان از شهر جهان اسلام ارائه دادند. این مدل از دهه ۱۹۵۰ به بعد بویژه در اوایل دهه ۱۹۶۰ مورد نقد و ویرایش جدی قرار گرفت. در این دوران، انسان شناسان، جامعه شناسان، جغرافیدانان و تاریخ نگاران، پژوهش‌های جدیدی را از زوایای گوناگون درباره شهر اسلامی آغاز کردند (2006 ,Dumper)، آنها اگرچه نمی‌توانستند بر مدلی واحد یا تعدیل یافته توافق پیدا کنند، اما بیش ترِ آنها مدل شرق شناسان را به دلیل عام نگری، اروپا محوری و ناکافی بودن قبول نکردند. تحقیقات بعدی در اوایل دهه ۱۹۸۰، از نظر نقد و تجدید نظر رویکرد شرق شناسان فرانسوی، تداوم گرایش قبلی بود؛ با این تفاوت که این بار با همراهی ایده‌های ادوارد سعید و ماساشی هانیدا، روش برخورد با موضوع تغییر عمده‌ای کرد (1994 ,Said, 1979: Hancda)، پیش از آن، شهر اسلامی معمولاً به صورت مقایسه‌ای با همتای غربی خود مورد مطالعه قرار می‌گرفت. اما بعد از نظریه سعید و هانیدا، پژوهشگران بر این موضوع به توافق رسیدند که هر شهر را باید در زمینه فرهنگی - اجتماعی خاص خود مورد مطالعه قرار داد (Kuban, 1983; Abu-Lughod, 1983; Alsayyad 1996).

چگونه است که حجم عظیمی از ادبیات به شهر اسلامی اختصاص یافته است در حالی که ادبیات اندک یا حتی مقاله، کتاب یا ارجاعی در ارتباط با شهر مسیحی، شهر بودایی، شهر هندو و شهر کفر وجود ندارد (Abu-Lughod نقل قول شده در Dumper, 2006)

در این رویکرد، شهر نه تنها به واسطه اسلام به عنوان دینی الهی که بیشتر مورد توجه شرق شناسان بود، بلکه به وسیله عوامل مختلف فرهنگی - اجتماعی که دائماً در حال تغییر هستند، شکل می‌گیرد و تحول پیدا می‌کند. از نظر آنها مفهوم سازی مدل شهر اسلامی با استفاده از رویکرد مقایسه‌ای با ساختار شهر غربی فاقد نگرش محتوایی به شهر است؛ بویژه با آگاهی از دستورات اسلام - برگرفته از سنّت و قرآن - و شرایط محیطی و اجتماعی – فرهنگی که در آن شهر زمینه سازی و تجسّد عینی پیدا کرده است. با توجه به این پیش زمینه، در این مجمل تلاش بر آن است که دیدگاه‌های مرتبط با مفهوم شهرهای اسلامی - تاریخی مورد کنکاش قرار گیرد تا با شناسایی رویکردهای مختلف، بتوان مفاهیم و عوامل عمده شکل‌دهنده به ساختار آن مورد شناسایی قرار گیرد و رویکرد قابل استناد بررسی آن نیز مشخص گردد

 

دنبال مقاله در ادامه مطلب ..........

 




عضویت شما در کمتر از 30 ثانیه


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
مطلب در موضوعات بانک مقاله و آموزش نکات ورد، word، آفیس ،

پشتیبانی آنلاین

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی