close
تبلیغات در اینترنت
گیــــلان تــایــپ - مطالب ارسال شده توسط gilantype

گیــــلان تــایــپ

دفـتـر فـنی آنـلایـن - مـرکـز تــایــپ و تــرجـمـه آنـلایـن

ادبیات کودکان، روند رشد در جهان و ایران و انواع

ادبیات کودکان، روند رشد در جهان و ایران و انواع

ادبیات کودکان، روند رشد در جهان و ایران و انواع

 

روند رشد ادبیات کودکان در جهان

مقدمه

«ادبیات کودکان» پدیده‌ای است اجتماعی که روند رشد آن در طول تاریخ با تحول دوران کودکی و نگرش به کودک پیوندی ناگسستنی دارد. مرور بر این روند هر چند اجمالی کمک می‌کند تا درک درستی از این پدیده و جایگاه آن در زندگی کودکان در هر عصر و دوره‌ای حاصل شود.

به عبارت دیگر «ادبیات کودکان همراه با تغییر در نگرش به دوران کودکی و ارزش‌های فرهنگی متحول شده است و از روی کتاب‌هایی که در هر دوره در اختیار کودکان قرار داشته است می‌توان به نگرش جامعه در آن زمان پی بُرد» (هاک، ۱۹۹۶، ص ۵۹). با انتخاب دو بخش کوچک از آثاری که به دو دوره تاریخی متعلق است و تجزیه‌وتحلیل آنها می‌توان به این نکته پی بُرد که جایگاه کودک در آن دوره‌ها چه بوده و چه ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی بر آن جامعه‌ها حاکم بوده است و از این طریق است که می‌توان دو اثر را آیینه‌ای دانست که منعکس‌کننده تفاوت‌هایی است که در آن دو دوره وجود داشته است.

ادبیات هر نسل بر پایه ادبیات نسل‌های قبل از خود بنا شده است. کتاب‌های کودکان محصول زمانه خویشند. آنها را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی همان زمان مورد سنجش قرار داد. در این فصل سعی می‌شود به اجمال به تحولات مقطعی مهمی که سبب دگرگونی ادبیات کودکان در جهان شد اشاره شود. لازم است یادآوری شود که بررسی تحولات در جهان به آثاری متکی است که گزارشگر این تحولات بوده‌اند.

 

دنباله مقاله  در ادامه مطلب ....

 


ادامه ی مطلب

مقایسه اثر باندپیچی بر قدرت عضلات چرخاننده داخلی و خارجی در بیماران مبتلا به بی‌ثباتی عملکردی مزم

مقایسه اثر باندپیچی بر قدرت عضلات چرخاننده داخلی و خارجی در بیماران  مبتلا به بی‌ثباتی عملکردی مزم

مقایسه اثر باندپیچی بر قدرت عضلات چرخاننده داخلی و خارجی در بیماران

مبتلا به بی‌ثباتی عملکردی مزمن مچ پا

چکیده:

هدف: سندرم پیچ‌خوردگی خارجی مچ پا یکی از شایع‌ترین صدمات مفصل مچ پا می‌باشد که 85 درصد کل پیچ‌خوردگی‌های این مفصل را تشکیل می‌دهد. پیچ‌خوردگی خارجی حاد مچ پا باعث صدمه به ساختارهای خارجی مفصل خصوصاً لیگامان‌ها و کپسول می‌شود. عوامل متعددی در ایجاد بی‌ثباتی عملکردی مچ پا نقش دارند که مهمترین آن نقص قدرت عضلانی است. در بین مجموعه عضلات مچ پا، عضلات اینورتور و اورتور با انقباض کانستریک[1] و اکسنتریک[2] خود در ایجاد ثبات دینامیک مفصل نقش دارند یکی از روش‌های غیرتهاجمی در درمان بی‌ثباتی‌ها استفاده از باندپیچی است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر باندپیچی بر روی قدرت عضلات مجموعه مچ پا در بیماران مبتلا به بی‌ثباتی عملکردی مزمن مچ پا می‌باشد.

روش بررسی: در تحقیق حاضر با استفاده از دستگاه ایزوکینتیک[3] Biodex ابتدا قدرت دو گروه عضلات اینورتور و اورتور در افراد سالم و بیمار مقایسه گردید. بدین صورت که حداکثر گشتاور کانسنتریک و اکسنتریک این عضلات در دو سرعت 60 و 120 درجه بر ثانیه بصورت تصادفی اندازه‌گیری و پس از نرمال کردن نسبت به وزن بدن، حداکثر گشتاور محاسبه گردید.

سپس مچ پای بیماران مطابق با روش Gibney بانداژ گردید و مجدداً حداکثر گشتاورها مانند آنچه ذکر شد اندازه‌گیری گردید.

 

 

 

دنباله مقاله  در ادامه مطلب ....

 

 

 


ادامه ی مطلب

ارائه مدل برون سپاری در بررسی مقایسه‌ای انواع قراردادهای فیدیک مطالعة موردی پروژة طراحی و اجرای خ

ارائه مدل برون سپاری در بررسی مقایسه‌ای انواع قراردادهای فیدیک مطالعة موردی پروژة طراحی و اجرای خ

ارائه مدل برون سپاری در بررسی مقایسه‌ای انواع قراردادهای فیدیک

مطالعة موردی پروژة طراحی و اجرای خط 7 متروی تهران

 

واژگان کلیدی

قراردادهای پیمانکار، سه عاملی، طرح و ساخت، کلید در دست، فیدیک، مدیریت پروژه

چکیده مقاله

مدیران پروژه‌ها به دلایل مختلف از جمله استفاده از دانش و تخصص سایر شرکت‌ها، جلوگیری از بزرگ شدن سازمان، فقدان دانش و تجربه انجام کار در سازمان و مواردی از این دست از برون سپاری بسته‌های کاری استفاده می‌کنند. انجام کار در درون سازمان و یا واگذاری آن به خارج از سازمان و انتخاب نوع قرارداد با پیمانکاران همواره یکی از سؤالاتی است که مدیران پروژه‌ها باید به آن پاسخ دهند.

لازمه تصمیم‌گیری در خصوص روش برون سپاری، شناخت انواع قراردادها و شرایط آن‌ها می‌باشد. بدیهی است که این تصمیم‌گیری باید بر اساس شرایط منحصر به فرد هر پروژه و با بررسی میزان اهمیت عوامل مختلف برای کارفرما صورت گیرد. مدت زمان اجرای پروژه، هزینه تمام شده برای کارفرما، اطمینان از کیفیت و یکپارچگی کار، ریسک‌های کارفرما، دعاوی پیمانکار و امثال آن از جمله عوامل مؤثر در این تصمیم‌گیری می‌باشند.

با توجه به فقدان یک مدل کاربردی برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب نوع قرارداد با پیمانکاران، در این مقاله مدلی ارائه شده است که به مدیران پروژه‌ها، کارشناسان و مدیران امور قراردادها یاری می‌دهد تا با اشراف بیشتر و استفاده از روش‌های کمی، در خصوص نحوه برون سپاری بسته‌های کاری و انتخاب نوع قرارداد تصمیم‌گیری کنند.

این مقاله، پس از معرفی انواع قراردادهای پیمانکاری فیدیک (ساخت و اجرا، طرح و ساخت و کلید در دست) و مقایسه آن‌ها از جنبه‌های مختلف، مدلی را بر اساس روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره برای انتخاب روش برون سپاری بسته‌های کاری ارائه می‌نماید و در پایان نیز یک نمونه استفاده از این مدل را برای انتخاب روش برون سپاری ایستگاه‌ها در پروژه خط 7 متروی تهران به تصویر می‌کشد.

 

دنباله مقاله در ادامه مطلب ....

 


ادامه ی مطلب

رشد تنظیم هیجان در کودکان

رشد تنظیم هیجان در کودکان

 

رشد تنظیم هیجان در کودکان

عوامل مؤثر بر رشد هیجان

تنظیم هیجانات مجموعه‌ی اکتسابی از مهارت‌ها و توانایی‌ها می‌باشد (دادج و گاربر، 1991). تنظیم هیجان در سال‌های اول زندگی رشد می‌کند و همچنین مهارت‌ها و راهبردهای بسیار مهم در پنج سال اول زندگی رشد پیدا می‌کنند. خودتنظیمی یک تکلیف مهم است و پیامدهایی دارد که کارکردهای زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوامل مؤثر بر کودک همانند مزاج و اجتماعی شدن توسط والدین و مراقبان، بر رشد تنظیم هیجان کودک نقش دارند (کول، دنیس و همکاران، 2004؛ دنیس، 2003).

علاوه بر این، محیط هیجانی‌ای که کودک در آن پرورش می‌یابد، می‌تواند بر توانایی کودک در یادگیری تنظیم هیجان و رابطه با دیگران تأثیر داشته باشد (بورگارد و همکاران، 2004؛ کول، میشل و تلی، 1994). کودکان برای تبادل موفقیت‌آمیز با دنیای اجتماعی، نیاز به رشد تعدادی از مهارت‌ها دارند. این مهارت‌ها و توانایی‌ها، که یادگیری آنها در دوره‌ی قبل از دبستان آغاز می‌شود، به کودک اجازه‌ی کنترل هیجانات و رفتار را می‌دهد، تا حدی که او بتواند به طور موفقیت‌آمیزی با فرهنگش سازگار شود.

دنباله مطلب در ادامه ...


ادامه ی مطلب

نارسایی در روابط اجتماعی دانش آموزان

نارسایی در روابط اجتماعی دانش آموزان

نارسایی در روابط اجتماعی دانش آموزان

تشخیص انزوا

اوکونور نشان داده است که تعامل‌های نوعی بچه‌ها قبل از دبستان با همسالان از 21 تا 32 درصد زمان مربوط به بازی‌های آزاد را در بر می‌گیرد.

محقق دیگری تأیید می‌کند که سطح تشخیص برای معین کردن انزوای اجتماعی 15 درصد است یعنی اگر کودکی کمتر از 15 درصد از وقت بازی آزاد را به تعامل اجتماعی اختصاص دهد او را می‌توان منزوی دانست.

در تشخیص اهمیت معنادار کناره‌گیری از اجتماع، بعضی از اشکال همکاری همسالان در ترکیب با میزان بندی معلمین و مشاهدات مستقیم حاصل کلاسی غالباً مورد استفاده است آزمون‌های استاندارد شده، مصاحبه با والدین، و توجه به نمرات درسی ثبت شده از جمله روش‌های دیگر در جهت تشخیص انزوای از اجتماع می‌باشند.

تست‌های استاندارد شده که برای تعیین هویت دانش آموزانی که مشکلات اجتماعی دارند، بکار می‌روند، معمولاً ابزارهای نسبتاً پیچیده‌ای هستند که غالباً توسعه داده‌شده‌اند تا اینکه با قصد و هدف تحقیق مناسبت داشته باشند.

 

دنباله مقاله در ادامه مطلب ...

 


ادامه ی مطلب